Compleet verzorgde vierdaagse retraite in Myjava, Slowakije

Yoga voor gezonde rug en vitaliteit

Het lichaam is in duizenden jaren geëvolueerd om om te gaan met fysieke belastingen. Echter is onze levenstijsl in de loop der jaren veranderd en beegen we veel minder, of we nu achter een computer op het werk zitten of ’s avonds voor een tv. Deze manier van leven komt tot uiting in onze gezondheid. Onze spieren verzakkebn gel;eidelijk en een verkeerde houding en gebrek aan beweging kunnen verschilende klachten veroorzaken.

Veel voorkomende klachten zijn rugpijn, problemen met de cervicale wervelkom, pijn in de onderrug en hoofdpijn. Klachten die vaak gerelateerd zijn aan stijve spieren in de rug. veel mensen herkennen zich in deze klachten en de enige oplossing om deze te behandelen is om regelmatig aandacht aaan het lichaam te besteden.

Wervelkom is de basispijler van het lichaam

De wervelkom is een fundamentele pijler in sons lichaam. Als deze verzwakt is voelen we pijn bij het staan, zitten en lopen. Rugpijn kan van normale dagelijkse activiteiten een complete beproeving maken. Hoewel pijnstillers een tijdelijke oplossing zijn, zijn vanwege hun negatieve bijwerkingen zeker niet gunstig op de lange termijn. 

De basis is een goede lichaamshouding, maar om achterover te leunen en goed te staan, moeten we een solide en flexibele wervelkolom hebben.

De spieren moeten regelmatig in beeging zijn, zodat ze niet verkorten en niet stijf worden, en tegerlijkertijd moeten ze sterk genoeg zijn om onss lichaam de hele dag in een gezonde positie te houden.

Versterken, uitrekken, roteren

Yoga is een combinatie van oefeningen die alle spieren op het lichaam gelijkmatig verterken, strekken en ontspannen. Het is goed om regelmatig te oefenen, waarmee een gezonde en sterke rug behouden blijft. Het is ook raadzaam om specifieke oefeningen te doen als aanvulling op actieve sporten zoals zwemmen, hardlopen of fietsen, om overbelaste spieren te ontspannen.

Elke groep oefeningen kan een belangrijke betekenis vervullen.

Versterkende oefeningen versterken de spieren, helpen de rug blokkades te voorkomen en stellen het lichaam in staat om de juiste positie van het lichaam vast te houden.

Rekoefeningen ontspannen stijve en verkorte spieren.

Spinale oefeningen ontspannen diepe stabilisatiespieren.

Vitaliteit

Het principe van vitaliteit is creatieve activiteit. De manier om een vitaal menselijk leven te onderhouden is altijd activiteit.

Het menselijk lichaam heeft het vermogen om in balans te blijven, te regenereren en snel op te laden met behulp van stromende energie. Dit wordt bereikt door asana’s, pranayama, en goed werkende energiecentra – CHAKRA’S.

Hierdoor wordt verbinding tussen fysiek, mentaal en energetisch niveau bereikt.

Yoga les voor de gezonde rug en vitaliteit orden gegeven in:

Wijkcentrum, Zoomwijckplein 15, Oud-Beijerland

Les data:

Woensdag ochtend: 10:30 – 11:30h

Donderdag avond: 19:30 – 20:30h

Prijs 10,00 euro, betaling vooraf per maand

Na de les drinken we nog gezellig een kopje thee, indien gewenst.

Graag vooraf aanmelden.

Yoga oefeningen zijn een ideale preventie tegen pijn en chronische klachten in de ervelkom en helpen bestaande klachten te verlichten of te verhelpen.

Elke les ordt aangepast op de behoeftes van de deelnemers en omvat o.a. ervelkom oefeningen, anti-artritische oefeningen en oefeningen om stijve en verkorte spieren te versoepelen. Met als fijn resultaat een energiek en vitaal gevoel na elke les.

Docent: Jozefina Voogt, gecertificeerd Yin Yoga, Hatha Yoga, Power Yoga docent en massage therapeut.

Raadpleeg altijd vooraf uw huisarts.